Kirjoitus julkaistu Keskustan kotisivuilla 1.3.2021
Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.
-Keskusta pitää kiinni ihmisten liikkumisen vapaudesta. Emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja nostetaan keinotekoisesti kattoon.
-Monille suomalaisille auto on välttämättömyys. Suomessa on jo yksi maailman kalleimmista polttoaineiden hinnoista, Saarikko muistuttaa.
Saarikon mukaan Keskusta on halukas edistämään toimia, jotka lisäävät edullisen ja vähäpäästöisen liikkumisen mahdollisuuksia. Sen sijaan ehdotukset uusista suurkorotuksista autoilun kustannuksiin eivät tule keskustalaisten hyväksyntään saamaan.
-Keskusta on tehnyt esityksenä liikenteen päästöjen puolittamisesta ilman veronkorotuksia tai rajuja kustannusnousuja. Etätyön yleistyminen, kotimaisiin uusiutuviin nojaaminen, hyväkuntoinen liikenneverkko ja toimiva joukkoliikenne ovat tiemme eteenpäin, Saarikko sanoo.
Parhaillaan valmistellaan esimerkiksi biokaasun ottamista mukaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen. Se toisi edullisen kaasuautoilun yhä useamman ulottuville ja loisi kysyntää maataloutemme biomassoille.
-Kotimaisten uusiutuvien polttoaineiden edistäminen on Keskustan pitkä linja, josta hyötyvät autoilijoiden lisäksi suomalainen työ ja yrittäjyys, Saarikko painottaa.
Keskusta on myös esittänyt autoilun verotuksen uudistamista siten, että litrojen verotus ajettaisiin alas ja maksut perustuisivatkin jatkossa tieluokkaan sekä ajokilometreihin. Malli mahdollistaisi nykyistä pienemmät kustannukset esimerkiksi ammattiliikenteessä ja pikkuteillä. Esitys on parhaillaan virkavalmistelussa.
-Keskusta haluaa uudistaa liikenteen verotuksen entistä oikeudenmukaisemmaksi. Torjumme väläytellyt kymmenien senttien korotukset polttoaineen hintaan, jos sellaisia joku hallituksen pöytään tuo.
-Haastan kaikkia puolueita esittämään mallinsa liikenteen verotuksesta, Saarikko sanoo.